Home  >> Developers Forum  >> Är det möjligt att äga elbil utan egen laddbox?

karmenbeer

Add new friend

Posted at 2025-02-18 15:03:28
[ Är det möjligt att äga elbil utan egen laddbox? ]

Hej! Jag funderar på att köpa en elbil, men jag bor i en lägenhet utan möjlighet att installera en laddbox. Jag undrar om det ens är realistiskt att äga en elbil om man inte har tillgång till hemmaladdning. Jag har kollat på offentliga laddstationer, men det känns som att det skulle bli mycket spring och stress för att hitta lediga platser. Hur gör ni andra som inte har egen laddbox? Är det här en bra idé, eller borde jag vänta tills jag har bättre förutsättningar?

jim

Add new friend

Posted at 2025-02-26 06:21:02

Hej! Jag har ägt elbil i två år utan egen laddbox, och det går faktiskt bra. Jag bor i stan och använder offentliga laddstationer. Det jag har lärt mig är att planera laddningarna. Jag laddar oftast när jag är ute och handlar eller på väg hem från jobbet. Det finns också appar som visar tillgängliga laddplatser i realtid, vilket gör det mycket enklare. Om du är osäker kan du kolla Laddstation - evsolution.se för att hitta laddningsmöjligheter nära dig. Det är lite mer planering, men det funkar absolut!

katarinatompson2

Add new friend

Posted at 2025-02-26 13:52:13

Jag tycker att det är möjligt, men det kräver lite mer anpassning. Själv har jag en laddbox hemma, men jag förstår att det inte är en möjlighet för alla. En sak jag tror är viktig är att vara realistisk med ditt körbehov. Om du kör korta sträckor och kan ladda när du är ute och gör ärenden, kan det funka bra. Men om du kör långt varje dag kan det bli jobbigt. Kolla med din kommun om de har några planer på att utöka laddinfrastrukturen. Ju fler elbilar det blir, desto mer prioriteras det. Det är ju framtiden, så det borde bli lättare med tiden!

NOTE:
1.The reply should be more than 20 characters.
2.Image Size: less than 1MB, max pixel: 300 * 300.